Selamat Berpuasa

, , 2 comments




Haha.. punye lah dh lama start puasa, aku baru nk wish happy fasting… :) sory lah… sejak kebelakangan nie aku agak kekurangn masa. Banyak benda yg aku nk tulis kat blog nie, tapi ke-busy-an melanda aku. Ade assignment yg kena hantar + quiz. Aduhh..
Tapi akhirnya, aku sempat jugak curik masa untuk buat post nie. Yeaayy..



Alhamdulillah, dah masuk hari ke-7 semua umat islam berpuasa. Maknanya tinggal lebih kurang 23 ramadhan je lagy dan tinggal lebih kurang 23 malam je lagy utk kita berterawih. Ada penuh jugak ka korang punya puasa?? Ada penuh jugak ka korang punya terawih. Hehehe, harap2 penuh lah yerk.



Setiap kali bulan puasa, aku akan teringat zaman aku muda-muda dulu(mase kecik lew :p). aku start belajar puasa setengah hari dulu… Then baru puasa 1 hari. Best siot puasa setengah hari, kakak and abang aku boleh tengok aku makan je, tapi diorang tak boleh join hahahaha. Tapi perasaan best tu time kecik-kecik je lah, bile dh besar nie rasa rugi plak. Kalau aku puasa penuh.. mesti saham pahala aku tinggi skarang nih :)
Untuk bagi aku semangat supaya aku puasa 1 hari, ayah aku buat deal. Kalau aku puasa penuh, aku akan dapat duit raya lebih. So, bile ayah dh bagi tau mcm tu, aku pun ape lagi. Sapulah peluang yg ade.(huhu,mata duitan bdk kecik tu). Aku pon start puasa penuh 1 hari. Lepas 1 hari tambah 1 hari tambah 1 hari….cukuplah sebulan aku berpuasa. Akhirnya tercapai jugak impian ayah aku utk tengok anak die puasa penuh (bangga-bangga haha)



Setiap kali bulan puasa jugak lah aku akan teringat benda2 yg kelakar. Ape benda, benda yg kelakar tu?? Haha bile aku terlupa yg aku tengah berpuasa. Ada satu hari tu, kat rumah aku ade gula2… dengan selamba aku amek gula2 tu, then dengan sopan aku membuka plastic gula2..dan dengan sopan juga aku menyuap gula2 tu masuk ke dalam mulut.. lepas berguling-guling gula2 tu kat dlm mulut aku, baru aku teringat yg time tu bulan puasa.haha. bile dh teringat, cepat2 aku buang gula2 tu + kumur mulut. Aku tak ingat pulak ape perisa gula2 tuh.hehehe
Aku kompem korang,korang dan korang mesty pernah ter makan time bulan puasa. Nasib baiklah kalo kite terlupa yg kita tengah puasa and kita termakan sesuatu, tak membatalkan puasa kita. Kalo tak, tak pasal-pasal dh kena ganti puasa. Tapi janganlah pulak korang makan then korang ckp terlupa… itu nama nye penipu.



Urmm.. okhaylah sampai sini je aku berceloteh pasal bulan puasa nie. Sbelum tu, ustaz aku pernah ingatkan.. org yg baik akan gembira bile ramadhan tiba dan akan sedih bile ramadhan pergi. Adakah aku, korang korang dan korang tergolong dlm golongan nie?? Fikir lah sendiri yerk. Aku nak ucapkan selamat berbuka puasa .. and jangan lupa bace niat utk esk. Tata :p



p/s: aku puasa bukan sbb duit semata-mata tau.. harap maklum :)

2 comments:

Iz_JaT said...

salam, hehe.. banyak da tngk banner2 promosi bulan puasa ni.. alamdulilah dapat menikmatinya.
tiap2 ramadhan kena nikmati kerana ia adalah penawar untuk racun di hari2 biasa.

www.layan4u.blogspot.com

saddam said...

wsalam,yup betul tu.. penawar yang mujarab :)